Veilingnieuws

In juni veilen we werken van Frans Warringa voor het goede doel. Meer informatie over deze kunstenaar treft u hieronder aan...

Francis Warringa: de schilder-bohémien

Het leven van Francis Warringa (Oosterhout, 1933) leest als een spannend boek. Hij wordt geboren in het Brabantse Oosterhout, waar zijn vader hoofd van de MULO is. Tussen 1950 en 1954 studeert hij aan de kunstacademie Sint Joost in Breda. De beklemmende sfeer tijdens de jaren van de Nederlandse wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog – door Gerard Reve in zijn debuutroman De Avonden zo treffend omschreven als 'spruitjeslucht' – vormt echter niet de ideale voedingsbodem voor het ontluikende kunstenaarschap van Warringa.

Vandaar dat hij dan ook in 1954 zijn heil zoekt in het buitenland en zijn horizon verlegt naar Parijs. In de jaren vijftig trekken veel Nederlandse kunstenaars en schrijvers naar de Lichtstad om inspiratie op te doen in de jazzclubs van Saint-Germain-des-Prés, waar iedereen in het zwart is gekleed en de lucht bezwangerd is van sigarettenrook. Op de vrije academie van Montparnasse verfijnt Warringa zijn eigenzinnige schildertechniek.

Vertrokken naar Parijs

De eerste jaren in Parijs voorziet hij in zijn levensonderhoud met een baantje in de legendarische Hallen. Hij ontmoet in Parijs eind jaren vijftig twee andere Nederlandse kunstenaars, die ook aan het begin van hun artistieke loopbaan staan: Karel Appel en Corneille. In deze inspirerende omgeving ontwikkelt Frans (“Francis is een afkorting van mijn doopnaam, Franciscus”) zijn eigen stijl. Hij woont en werkt in de studentenwijk Quartier Latin, gelegen op de Rive Gauche, waar ook de toonaangevende galeries zijn gevestigd. Bijvoorbeeld galerie Visconti aan de Rue de Seine, waar Warringa in 1975 een solo-expositie heeft.

Eerste expositie

Begin jaren zestig verlegt Warringa weer zijn horizon. In 1961 reist hij naar Spanje en vestigt zich in Malaga, waar hij zeven jaar woont en werkt. Daar zal hij ook zijn eerste solo-expo hebben, in 1965. Er volgen nog talloze exposities in binnen- en buitenland, o.a. in Parijs (FIAC '84 en '90, Grand Palais) en op de kunstbeurs Art Cologne in Keulen.

Madrid – Maastricht

In 1968 vestigt Francis Warringa zich in Madrid, waar hij een eigen atelier heeft. Vanaf 1981 keert hij met tussenpozen terug naar Nederland. In Maastricht heeft hij ook een studio. Maar de Spaanse hoofdstad blijft trekken. Sinds 1981 woont en werkt de schilder dan ook afwisselend in Maastricht en Madrid. In 1983 sluit hij zich in Madrid aan bij de schildersgroep La Banda met de Amerikaan Don Herbert, Manuel Padorno en Canogar. La Banda zou men de Spaanse tegenhanger van COBRA kunnen noemen. Het internationaal kunstenaarsgezelschap heeft groepsexposities in Madrid (Galerie AELE, 1983) en Alicante (1984). In de Spaanse hoofdstad exposeert hij ook regelmatig solo bij de befaamde galerie AELA van Evelyn Botella. Ook neemt hij namens deze galerie vier keer deel aan de bekende kunstbeurs ARCO ('82, '84, '87 en’96) in Madrid.

Francis Warringa

“Ik schilder op een heel losse, vrije manier, haast intuïtief”

Inmiddels 84 blikt Francis Warringa terug op een leven dat geheel in het teken stond van de muze, die hem al op jonge leeftijd riep. Sinds 1961 heeft hij met enkele intervallen hoofdzakelijk in Spanje gewoond en gewerkt. In Nederland vormt sinds 1981 de studio in Maastricht zijn uitvalsbasis. Hoe kijkt hij terug op zijn monumentale oeuvre (in totaal rond de 2000 schilderijen), dat zo herkenbaar is door zijn veelkleurigheid?

“Ik heb mijn beste schilderijen gemaakt zo rond mijn 50e levensjaar in Madrid, vind ik zelf. Ik schilder op een heel losse, vrije manier, haast intuïtief. Bewustzijn en onderbewustzijn komen in mijn werken samen. Droombeelden worden ze ook wel eens genoemd.”

Panta rhei!

“Er zit veel beweging in mijn doeken. Daarmee sluit ik aan op de visie van de oude Griekse filosofen dat alles in ons universum constant in beweging is: Panta Rhei! Bepaalde vormen komen ook steeds terug in mijn werk, bijvoorbeeld roterende vormen. Het kleurgebruik is heel belangrijk in mijn werk. In het begin gebruikte ik veel donkere tinten. Allengs zijn mijn doeken lichter geworden. Er heeft zich een duidelijke evolutie naar lichtere kleuren voorgedaan in mijn werk. Die latere doeken stralen daardoor meer kracht uit.”

Geen titel

“Mijn inspiratiebronnen zijn heel breed: van Rembrandt via Matisse tot Henri Rousseau. Door mijn langdurige verblijf in Spanje ben ik ook geïnspireerd door Spaanse kunstenaars. Mijn schilderijen zijn non-figuratief, noem het voor mijn part abstract. Ik geef mijn doeken bewust geen titel mee, want ik wil de toeschouwer niet beïnvloeden.”

Beeld scheppen van een idee

“Iedere betekenis of uitleg van mijn kant draagt het risico in zich dat ik de toeschouwer wil beïnvloeden. Als ik bijvoorbeeld een schilderij de titel “Boek” zou mee geven, dwing ik de beschouwer het werk te “lezen”op míjn manier. En dat wil ik juist niet. Mijn doeken spreken voor zich. Laat de toeschouwer er maar in zien, wat hij of zij wil. In elk schilderij probeer ik een beeld te scheppen van een idee of – zo je wilt – een concept, dat een waarde op zichzelf vertegenwoordigt.”

Bewustzijn – onderbewustzijn

“In mijn schilderijen is steeds de strijd zichtbaar om op mijn onderbewustzijn te kunnen vertrouwen en te kunnen twijfelen aan mijn bewustzijn.”

Grenzen verleggen

“Als ik aan een doek werk, is er altijd de angst en de onrust, gekoppeld aan het besef van mijn beperkingen. Het schisma tussen mijn inspanningen en het hoogst haalbare resultaat. Ik probeer in mijn werk altijd mijn grenzen te verleggen. Wanneer het schilderij eenmaal af is, goed of slecht, is het een 'fait accompli', een entiteit met een eigen bestaansrecht.”

Doek vervult functie

“Dan werpt zich de vraag op of het doek tentoongesteld zal worden of niet. De toeschouwer kijkt er naar of loopt er langs. Het schilderij spreekt de toeschouwer aan of niet. In beide gevallen heeft het doek zijn functie vervuld en blijft het schilderij intact, onveranderd.”

“Dynamisme van de vormen”

De vooraanstaande kunstcriticus Javier Maderuela schrijft onder de kop 'Dynamisme van de vormen' een lovende kritiek over de werken van Francis Warringa op 20 april 1996 in het Spaanse toonaangevende dagblad El Pais:

“De schilderijen van de Nederlander Francis Warringa combineren geometrische vormen met penseelstreken, die eigen zijn aan het abstract impressionisme. Er is iets dat verrast in het werk van Warringa, dat een buitengewone vitaliteit en energie uitstraalt, meer eigen aan jeugd dan aan rijpere leeftijd.”

“Tussen de werken, die hij nu laat zien, stelt men duidelijk in sommige schilderijen geometrische vormen vast, met volumes verkregen door middel van de perspectieve voorstelling. Enige andere snel uitgevoerde penseelstreken duiden op de oorsprong van het abstract expressionisme.”

“De belangrijkste indruk, die zijn recent werk kenmerkt, is die van beweging, verkregen door de voorstelling van cilindrische en conische vormen, die leiden tot een dynamische sensatie van rotatie, geaccentueerd door een agressief kleurgebruik en een plastische, breedvoerige, bondige manier van schilderen.”

Uit: El Pais, 20 april 1996

Meer informatie treft u aan op: www.franciswarringa.com

Tekst:  Norbert Meijs norbertmeijs@home.nl

Maartveiling wederom enthousiast onthaald!

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart 2017 weer uitstekende resultaten.

In de rubriek Aziatica bleek vooral het ivoor erg populair. Een gedreven iemand bood 5.500 euro voor een TEFAF-waardige Shiva en ook de minder imposante Chinese en Japanse sculpturen van voor 1947 verkochten als zoete broodjes. Een andere topper in deze categorie was de magnifieke Chinese porseleinen 18de eeuwse vaas met figuratie rondom de middel; dit topstuk ging voor 5.500 onder de hamer.

111.jpg 2019.jpg 2306.jpg 1.jpg

In de rubriek Meubilair zijn eveneens veel mooie resultaten te noemen: de prachtige Engelse mahoniehouten bookcase werd voor 2.400 euro afgehamerd en het minutieus ingelegde dressoir voor 1.800 euro. De klokken spraken echter het meest tot de verbeelding: onze vuurvergulde pendule scquelette verwisselde voor 4.000 van eigenaar en de verguld houten 18de eeuwse consoleklok voor 1.500 euro. Zilver bleef wederom populair en alweer waren het de religieuze items die het meest tot de verbeelding spraken. Zo kunnen we onder meer de verguld zilveren ciborie noemen en de wondermooi bewerkte 19de eeuwse miskelk: deze werden voor 2.100 en 1.800 euro verkocht.

Overige resultaten treft u op onze website aan.

Bärwaldt veiling overtreft verwachtingen!

Van 26 t/m 28 november organiseerde Venduehuis Dickhaut BV een veiling met kunstvoorwerpen uit de nalatenschap van Karl-Heinz Bärwaldt; de gerenommeerde kunsthandelaar uit Maastricht.

109.jpg 654.jpg 137.jpg 161.jpg

Deze veiling omvatte wellicht de grootste collectie litho’s van Corneille ooit! Daarnaast kon men ook werken bewonderen van andere Cobra-coryfeeën als Karel Appel, P. Alechinsky en C.H. Pedersen. De kijkdagen werden gretig bezocht en veel kleurrijke kunstwerkjes vonden een nieuwe thuis. De inrichting van de veilingzaal kon deze keer op bijzonder veel bijval rekenen. Wellicht had de nieuwe en licht chaotische opstelling – volledig in de geest van de overleden galeriehouder - daar iets mee te maken…

De veiling was een groot succes en kende uitschieters als de gepolychromeerd houten sculptuur van Corneille en het kinetische object van Jesus Rafael Soto: deze objecten werden respectievelijk afgehamerd op 2.000 en 2.400 euro!

Meer resultaten treft u op onze website aan. 

Mooie resultaten septemberveiling 2016

Tijdens de Kunst– en Antiekveiling van september behaalde ons veilinghuis wederom enkele mooie en zelfs opvallende resultaten. In de rubriek Sculpturen bleek de prachtige faun van Maastrichtse kunstenaar Charles Vos populair: het bracht 800 euro op. De Russische troika van beroemde beeldhouwer Lanceray stelde ook niet teleur met een mooie 3.250 euro. In de rubriek Zilver brachten de eeuwigdurende kalender en de Belgische verguld zilveren miskelk van Bourdon respectievelijk 1.000 en 750 euro op.

1.jpg 1006.jpg 68.jpg 1789.jpg

2478.jpg 1338.jpg 1319.jpg

De mooie collectie etnische Sieraden konden eveneens op veel belangstelling rekenen: de Indische gouden en geëmailleerde ring bracht 1.300 euro op en het regale Indische collier 1.000 euro. De grootste verrassing was de tinnen kandelaar naar een ontwerp van de beroemde ontwerper J.M. Olbrich. Voor dit object telde een enthousiaste verzamelaar 1.100 euro neer! In de rubriek Aziatica was de grootste uitschieter de mooie zilveren met jaden spiegel die voor 2.500 euro afgehamerd werd.

Meer resultaten treft u op onze website aan!

Juniveiling 2016 is een groot succes!

Beste klanten we moeten jullie weer van harte bedanken voor de mooie resultaten!

De grote collectie etnische juwelen hebben velen bekoord. Meer dan 80% van deze bijzondere collectie is verkocht. Het straatbeeld van Maastricht en daarbuiten zal de komende tijd veel kleurrijker ogen… Zo mag het prachtige borstsieraad van een Boeddha, rijkelijk ingelegd met (half-)edelstenen, nu voor 700 euro iemand anders tooien.

1.jpg 1016.jpg 1063.jpg 1682.jpg

1683.jpg 1067.jpg 1580.jpg

Daarnaast hebben de prachtige schilderijen en design meubelen van het Macintosh faillissement ook prachtige resultaten behaald: twee Cassina fauteuils zijn afgehamerd op 3.500 euro en de werken van L. Bisscheroux en R. Brouwers gaan voor respectievelijk 1.600 en 1.800 euro naar een andere eigenaar. De hoogste opbrengst is echter meer in religieuze sferen te vinden: de magistrale Moeder en kind van Jan Toorop is voor 19.000 euro geveild.

Ten slotte moet ik nog enkele resultaten binnen de rubriek ‘sculpturen’ vermelden: de Hans Beelenkamp, Jos Hermans en de anonieme bronzen voeten zijn respectievelijk voor 1.200, 500 en 600 euro afgehamerd.

Voor overige resultaten verwijs ik u graag naar onze website.

FAN-TAS-TISCHE resultaten!

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalt tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart 2016 wederom fantastische resultaten en dat hebben we uiteraard aan onze goede klanten te danken!

1.jpg 1574.jpg 1580.jpg 1585.jpg

1586.jpg 1301.jpg 15.jpg

In de rubriek Schilderkunst losten de prachtige werken van P. van Schendel, C. van Vreedenburgh, J.C. K. Klinkenberg, I. Ouwater de hoge verwachtingen in. Al deze werken werden voor respectievelijk 25.400, 22.860, 30.480 en 41.275 verkocht! De Limburgse kunstenaars stelden evenmin teleur: een bronzen sculptuur van Charles Eyck verwisselde voor 1.651 euro van eigenaar en de mooie Christus van Charles Vos voor 3.175 euro. Grootste verrassing bij de sculpturen was echter het mooie beeld van van een woestijnvosje door E. Sandoz dat afgehamerd werd op 9.525 euro. Dat zilver weer in de lift zit, bleek uit de prijzen van enkele bestekken: het Duitse bestek ging voor 1.778 euro van de hand en het Franse voor 1.100 euro. Ons met schildpadschild belijmde kunstkabinet ging voor 6.032 euro naar een nieuwe eigenaar.

Meer resultaten treft u aan op onze website www.veilingmaastricht.nl

Dank u Sinterklaasje!

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van december 2015 behaalde ons veilinghuis wederom enkele goede resultaten.

In de rubriek Sculpturen bleken het prachtige 18e gepolychromeerd houten Italiaanse hoofd van een heilige en het bronzen ‘Waterstaren’ van Flory Italianer erg populair: beide objecten brachten respectievelijk 1.100 en 950 euro op. De sculptuur ‘Geliefden’ van Gène Eggen stelde ook niet teleur met een mooie 1000 euro. In de rubriek Keramiek gooide het mooie 19e porselein van Meissen hoge ogen: de beschadigde groep ‘Winter’ naar een origineel van Kaendler bracht 500 euro op. Meest spectaculair was echter het prachtige Jugendstil bord naar een ontwerp van Colenbrander dat voor 3000 euro afgehamerd werd.

1044.jpg 1391.jpg 14.jpg 140.jpg

555.jpg 8.jpg 1603.jpg

Mooie resultaten werden ook behaald in de rubriek Zilver. Daarbij moeten we uiteraard het Belgische art deco bestek (5500 euro), de Hollandse bestekcassette (4750 euro) en het Weense tafelklokje in de vorm van een haan (1700 euro) vermelden. 

In de rubriek Schilderkunst was het schilderij van Charles' Eycks tuin de grootste uitschieter met 6000 euro. Het wondermooie impressionistische werk van Graafland werd afgehamerd op 4500 euro.

Meer resultaten treft u op onze website aan.

Mooie resultaten septemberveiling 2015

Tijdens de Kunst– en Antiekveiling van september behaalde ons veilinghuis wederom enkele goede resultaten. In de rubriek Sculpturen bleek het prachtige schaakbord van hedendaags kunstenaar Denis Chetboune populair: het bracht 1.600 euro op. De Sfinx van Ernst Fuchs stelde ook niet teleur met een mooie 1.200 euro. In de rubriek Zilver brachten het Djokja zilveren koffie- en theeservies en de Russisch zilveren dienschaal respectievelijk 1.300 en 3.000 euro op. De mooie collectie antieke Sieraden konden eveneens op veel belangstelling rekenen: de witgouden broche bezet met briljanten en saffieren bracht 1.400 euro op en het regale collier met Columbiaanse smaragden 2.000 euro.

128.jpg 1484.jpg 1716.jpg 899.jpg

900.jpg 893.jpg860.jpg2062.jpg

In de rubriek Schilderkunst was de grootste uitschieter het 17de eeuwse portret van een voorname dame; dit werd afgehamerd op 2.900 euro. Ad de Haas, Ch. Eyck en andere Limburgse kunstenaars lieten nog maar eens zien dat ze nog in de markt lagen. Ook de meubelstukken werden bijna allemaal verkocht. Hieruit blijkt dat eikenhouten en mahoniehouten meubels weer in de lift zitten! Dat vintage design momenteel hot is, bewijst de stoel naar een ontwerp van Poul Kjaerholm; het werk haalde een mooie 1.800 euro. Ook onze wijnen behaalden topresultaten! Meer informatie en prijzen treft u op onze website aan.

Enkele mooie Resultaten Juniveiling 2015

Ondanks het mooie weer behaalde ons veilinghuis tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni 2015 enkele mooie resultaten.  In de rubriek Sculpturen bleek het ivoren altaarstuk met de Madonna omgeven door engelen erg populair: het object bracht 2.600 euro op. De prachtige ivoren triptiek in de vorm van een monnik bracht een respectable 950 euro op.

2068.jpg 148.jpg 1631.jpg 1655.jpg 2337.jpg 2398.jpg 935.jpg 1644.jpg

In de rubriek Schilderijen brachten de collage van Karel Appel 3.250 euro, een bloemstilleven van Charles Eyck 2.000 euro en een havengezicht van dezelfde kunstenaar 1.200 euro op. De zilveren objecten stelden evenmin teleur: bijna alle religieuze voorwerpen vonden voor goede prijzen een koper. Zo werd de ciborie afgehamerd op een mooie 1.100 euro en Joodse kruidentoren voor 1.300 euro. De grootste verrassing van deze rubriek was echter de Maastrichts zilveren klontjestang uit de 18de eeuw die voor 750 euro van eigenaar verwisselde. Uitschieter van de veiling was de magnifieke Italiaanse notenhouten pronkkast die 5.500 euro in het laatje bracht.

Voor overige resultaten verwijs ik u graag naar onze website.

Maartveiling wederom goed onthaald!

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart 2015 weer uitstekende resultaten. De grootste verrassingen en prijzen waren in de rubriek Schilderkunst en Juwelen te vinden. Zo brachten de uitzonderlijk mooie antieke geëmailleerde slangenarmband en het schilderij van Eugène Verboeckhoven respectievelijk 8.500 en 14.000 euro op.

1162.jpg 1238.jpg 327.jpg

In de rubriek Aziatica bleek vooral het ivoor erg populair. Een gedreven iemand bood 1.500 euro voor een mooie Chinees ‘doktersmodel’. In de rubriek Zilver zijn eveneens veel toppers te vernoemen: de Utrechtse torenmonstrans en de neogotische ciborie verwisselden voor 3.250 euro en 3.250 van eigenaar. Dat religie terug in de lift zit, bleek ook uit de resultaten van de twee miskelken: deze werden voor 1.200 en 1.500 euro verkocht. De Delfts aardewerk koeien graasden voor een hamerbedrag van 2.500 lekker verder.

Overige resultaten treft u op onze website aan.

Mooie resultaten decemberveiling 2014

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van december 2014 behaalde ons veilinghuis wederom enkele goede resultaten. In de rubriek Sculpturen bleek een prachtige 16de gepolychromeerde houten Sint-Catharina en een bronzen naakt van Klimsch erg populair: beide objecten brachten respectievelijk 3.750 en 1.900 euro op. In de rubriek Keramiek brachten de Delfts aardewerk kandelaars uit de 17de eeuw een spectaculaire 5000 euro op! De Chinese porseleinen objecten wierpen wederom hoge ogen met opbrengsten van 8.500 euro (koppel 17de eeuwse famille verte vazen), 1.700 euro (zes Kangxi borden), 1.400 euro (diepe 18de schaal) en 2.700 euro (klapmutskommen).

1044.jpg 14.jpg

In de rubriek Meubelkunst was het Amsterdamse staande uurwerk de grootste uitschieter met 5.000 euro. Het schilderij van W. Hofhuizen en S.L. Verveer, de ets van David Hockney en het werk van Richard Hamilton brachten respectievelijk 1.900 euro, 2.100 euro, 1.200 euro en 1.600 euro op.

Meer dan 70% verkocht!

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van september 2014 behaalde ons veilinghuis wederom enkele goede resultaten. In de rubriek Sculpturen bleken de werken van Sjer Jacobs en Charles Vos erg populair: beide objecten brachten respectievelijk 3.000 en 1.500 euro op. In de rubriek Zilver brachten het art nouveau bestek 1.800 euro en de prachtige pièce de table van Wolfers 3.000 euro op. De Schilderijen stelden evenmin teleur: de naakte dame van Ad de Haas bracht 2.900 euro op, de Charles Eyck 1.500 euro en de prachtige tulp van A. Claesz. 1.400 euro.

1590.jpg 2100.jpg 200.jpg


In de rubriek Meubilair was de grootste uitschieter de prachtige Grasshoppe chair van Alfred Kill. Een koper telde er grif 8.500 euro voor neer. Opzienbarend was ook de vijzel uit 1524 die voor 8.000 euro afgehamerd werd.

Mooie Resultaten Juniveiling 2014

Ondanks het mooie weer behaalde ons veilinghuis tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni 2014 wederom uitstekende resultaten.  In de rubriek Sculpturen bleek het ivoren beeld van Madonna met kind erg populair: het object bracht 1.100 euro op. Het werd slechts overschaduwd door het resultaat van de prachtige Jef Lambeaux dat voor 1.500 euro van eigenaar verwisselde.

118.jpg 2000.jpg 1984.jpg

In de rubriek Zilver brachten een Weens zilveren schaal 750 euro, een prachtig Hollands zilveren bestek 1.200 euro en een Hollands zilveren dienblad 2.000 euro op. De Schilderijen stelden evenmin teleur: bijna alle oude meesters vonden voor goede prijzen een koper. De grootste uitschieter van de veiling waren de prachtige olieverfschilderingen op doek te dateren rond 1800 die respectievelijk 3.250, 4.000 en 1.600 euro opbrachten. Ad de Haas mogen we zeker niet vergeten. Zijn mooie ‘Bespotting van Christus’ bracht 4.250 euro in het laatje.

Voor overige resultaten verwijs ik u graag naar onze website.

Meer dan 73% verkocht tijdens de Maartveiling! 2014

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart uitstekende en verrassende resultaten. De grootste verrassingen en prijzen waren in de rubriek Aziatica te vinden. Zo brachtende uitzonderlijk mooie famille verte kom, de Kangxi klapmutskom en de Chinese porseleinen kopjes en schoteltjes in café au lait stijl respectievelijk 2.300, 3.500 en 1.600 euro op.

In de rubriek Sculpturen bleken de Vlaamse 16de eeuwse beelden erg populair. Een gedreven iemand bood 2.200 euro voor een mooie ‘Presentatie van Maria in de Tempel’ en de eikenhouten corpus uit 1520 werd voor 1.700 euro verkocht. In de rubriek Schilderkunst zijn eveneens veel toppers te vernoemen: de gemengde techniek van Gorbatoff en de Jef Diederen verwisselden voor 6.000 euro en 2.600 eigenaar. De Weense tafelklok stelde evenmin teleur met een mooie opbrengst van 800 euro.

Mooie resultaten septemberveiling 2013

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van september 2013 behaalde ons veilinghuis wederom enkele goede resultaten. In de rubriek Sculpturen bleken twee 18de eeuwse houten engeltjes en een prachtige 14de eeuwse bisschop erg populair: beide objecten brachten respectievelijk 1.400 en 1.200 euro op. In de rubriek Zilver brachten het koffie- en theeservies 1.600 euro, een prachtig bestek 1.400 euro en twee Italiaanse kandelaars 1.300 euro op. De Sieraden stelden evenmin teleur: de geelgouden armband bracht 2.800 euro op en het Baume & Mercier horloge 1.100 euro.

1445.jpg 148.jpg 2449.jpg

In de rubriek Schilderkunst was de grootste uitschieter Charles Leickert met 2.800 euro. Ad de Haas, P. Wilhelmus en andere Limburgse kunstenaars lieten nog maar eens zien dat ze nog in de markt lagen. Ook de keukenattributen werden bijna allemaal verkocht. Koken zit duidelijk in de lift! Tot slot zijn de resultaten van enkele meubelstukken zeker de moeite van het vermelden waard: de mahoniehouten vitrinekast, het mahoniehouten bureau en de prachtige zijden Hereke brachten respectievelijk 950, 700 en 1.500 euro op.

Mooie Resultaten Juniveiling 2013

Ondanks het mooie weer behaalde ons veilinghuis tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni 2013 wederom uitstekende resultaten.  In de rubriek Sculpturen bleek het werk van S. Dali erg populair: het object bracht 1.100 euro op. Het werd slechts overschaduwd door het resultaat van de prachtige verzilverde Perseus dat voor 1.500 euro van eigenaar verwisselde.

469.jpg 1.jpg 2423.jpg

In de rubriek Zilver brachten een Hollands zilveren dienblad 600 euro, een prachtig Hollands zilveren bestek 1.100 euro en een zilveren kom van Georg Jensen 850 euro op. De Sieraden stelden evenmin teleur: bijna alle gouden items vonden voor goede prijzen een koper. De grootste uitschieter van de veiling was het prachtige Augsburgse 18de eeuwse tafelklokje dat 4.250 euro opbracht.

Voor overige resultaten verwijs ik u graag naar onze website.

Maartveiling 2013 (t.t.v. TEFAF) lost hoge verwachtingen in

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart uitstekende en soms verrassende resultaten. De meest verrassende resultaten waren in de rubriek Varia en Meubilair te vinden. Zo brachten de prachtige antieke speculaasplank, het Amsterdams staand uurwerk, de Engelse 19e tafelklok en de Weense tafelklok (geëmailleerd en bezet met lapis lazuli) respectievelijk 2.700 euro, 10.000 euro, 5.500 euro en 8.000 euro op.

1627.jpg 774.jpg 5.jpg

In de rubriek Aziatica bleken de zes Chinese borden met melk en bloed-decoratie erg populair. Een gedreven iemand bood er 2.300 euro voor. In de rubriek Schilderkunst zijn veel toppers te vernoemen: de twee zijluiken van een Antwerpse 16de triptiek het winterlandschap van Charles Eyck en het boemstilleven van Willem van Leen verwisselden voor 6.500 euro, 2.500 euro en 7.500 euro van eigenaar. De vier Russische iconen uit een iconostase stelden evenmin teleur met een mooie opbrengst van 4.750 euro. De grootste uitschieter in deze rubriek was echter de gouache van Karel Appel die voor 14.000 euro afgehamerd werd. Ook de Sculpturen stelden niet teleur: Moreau’s Le retour de la moisson en de 16e eikenhouten sculptuur brachten respectievelijk 2.300 en 2.000 euro op. Een Luikse terracotta werd afgehamerd op 2.200 euro.

Deze prijzen zijn ex. opgeld. Meer resultaten treft u aan op onze website www.veilingmaastricht.nl

Decemberveiling 2012 enorm succesvol!

Venduehuis Dickhaut BV behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van 7 t/m 10 december uitstekende resultaten. Zo behaalden we een verkooppercentage van 72%!

In de rubriek Sculpturen brachten het Neogotische Christusbeeld en de 15de/16de eeuwse Johannes de Evangelist respectievelijk € 1100 en € 3250 op. In de rubriek zilver bleef weinig onverkocht. Uitschieters hier waren het Mexicaans zilveren servies en de prachtige Augsburgse 18de eeuwse terrine die voor € 6000 en € 7000 van eigenaar verwisselden.

514.jpg 2159.jpg 2000.jpg

Het Japans porseleinen bord loste haar verwachting zeker in met een prachtig bod van € 4000. Het Chinese porseleinen famille rose bord stelde evenmin teleur met een hamerbedrag van € 1000. In de rubriek Schilderkunst zijn volgende resultaten zeker het vermelden waard: Ch. Eyck € 2200, J.H. Brandon € 1600, J.H.B. Koekkoek € 2600, E. Moll € 3000, Russisch icoon € 3500. Tot slot zijn de resultaten van enkele 16de/17de eeuwse stukken zeker de moeite van het vermelden waard: de twee majolica albarello’s, de Venetiaanse schaal op voet en het altaarstukje brachten respectievelijk € 1800, € 2500, € 2900 en € 5000 op.

Deze prijzen zijn ex. opgeld.

Septemberveiling 2012 groot succes!

In de rubriek sculpturen bleken de hedendaagse beelden erg populair. Zo verwisselden Nic Jonks Pacific en Bemelmans’ La Fleure voor respectievelijk 2.300 en 1.600 euro van eigenaar. De grootste uitschieter in deze rubriek was echter het prachtige 18de eeuwse ivoren beeldje van de Goede Herder: 2.100 was hier het hamerbedrag. Ook het zilverwerk deed het uitstekend. Zo bracht een 78-delig Hollands zilveren bestek 2.100 euro op en het 307-delig verzilverde Christofle bestek 5.000 euro.In de rubriek Schilderkunst werden ook mooie resultaten bereikt: Mythologisch schilderij van Juno en Jupiter 2.000 euro, Oene Romkes de Jongh 2.500 euro, Racebaan van Charles Eyck 2.300 euro, B. Viegers 1.300 euro en uiteraard het werk van Sergei Shablavin dat voor 4.250 euro afgehamerd werd. In de categorie Asiatica mogen we zeker Ivoren Geisha, Arakan Buddha en de Hindoestaande godheid niet vergeten. Deze brachten respectievelijk 850 euro, 1.100 euro en 850 euro op. In de rubriek meubilair bracht de Friese kortstaartklok een verrassende € 1.200 op. Even fenomenaal was de opbrengst van de prachtige empire pendule: € 4.250.

Prijzen exclusief opgeld (27%)

Juniveiling 2012 in schoonheid afgesloten

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni 2012 behaalde ons veilinghuis wederom uitstekende resultaten. In de rubriek Sculpturen bleek het werk van Irenée Duriez en E. Villanis erg populair: beide objecten brachten respectievelijk 2.300 en 1.700 euro op. In de rubriek Zilver brachten het koffie- en theeservies 1.900 euro, een prachtig Biedermeier bestek in wortelnotenhouten cassette 650 euro en twee Brusselse 19e vazen 950 euro op. De Sieraden stelden evenmin teleur: alle gouden munten werden voor een mooie prijs afgehamerd, een geelgouden broche voor 1.200 euro, geelgouden armband voor 1.100 euro en een magnifieke witgouden broche met aquamarijn voor 1.300 euro. Een koper telde grif 3.250 euro neer voor de gouden sigarettenhouder. De grootste uitschieters van de veiling waren echter in de rubriek Schilderkunst te vinden: M. Wiegman, G. Eggen, J.H.B. Koekkoek, H. Valkenburg, H. van Hove en M. Bauer brachten respectievelijk 1.100 euro, 800 euro, 1.200 euro, 1.500 euro, 2.900 euro en 4.750 euro op. In de rubriek Aziatica waren ook enkele opmerkelijke resultaten: de negen Chinese beschilderingen op doek voor 650 euro en het Japans paarlemoer krekeldoosje voor 600 euro. Van het meubilair hebben we meer dan 80% verkocht. Tot slot zijn de resultaten van enkele archeologische objecten zeker de moeite van het vermelden waard: de Egyptische bronzen kat, de Romeinse bronzen wijnkruik en de Romeins bronzen sculptuur, brachten respectievelijk 1.500, 1.400 en 700 euro op.

Maartveiling 2012 (t.t.v. TEFAF) lost hoge verwachtingen in

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart uitstekende en soms verrassende resultaten. De meest verrassende resultaten waren in de rubriek Varia en Keramiek en Glas te vinden. Zo brachten het prachtige ijzeren kistje (ca. 1600) uit Neurenberg, het geëtste kristallen wijnglas, het kristallen Eisenloeffel servies en de KPM plaquette respectievelijk 1700 euro, 2000 euro, 1400 euro en 3250 euro op.

2793_1.jpg 1981.jpg

In de rubriek zilver bleek het 142-delig Christofle bestek erg populair. Een gedreven iemand bood er 2200 euro voor. In de rubriek Schilderkunst zijn veel toppers te vernoemen: ‘De Bruiloft te Kana’, ‘Het Bacchanaal’ en de ‘Dans der Zeven Sluiers’ van Willem Hofhuizen verwisselden voor 2200 euro, 1900 euro en 2900 euro van eigenaar. Het ‘Bloemstilleven’ van Charles Eyck stelde evenmin teleur met een mooie opbrengst van 1800 euro. De grootste uitschieter in deze rubriek was echter het schilderij van Otto van Rees dat voor 5000 euro afgehamerd werd. Ook de Sculpturen stelden niet teleur: Enkele werken van Gene Eggen brachten respectievelijk 1900 en 2400 euro op. Een Spaanse 17de eeuwse Moeder en kind werd afgehamerd op 1300 euro en het beeld van Piet Killaars op 1800 euro.

De topper van de veiling was echter in de rubriek Meubelkunst te vinden. Zo telde een koper grif 7000 euro neer voor een prachtige Italiaanse notenhouten credenza.

Deze prijzen zijn ex. opgeld. Meer resultaten treft u aan op onze website www.veilingmaastricht.nl


Opnieuw mooie resultaten! 

Tijdens de Kunst–en Antiekveiling van september 2011 behaalde ons veilinghuis wederom uitstekende resultaten. In de rubriek Sculpturen brachten het werk van Ossip Zadkine en Klaas Gubbels respectievelijk 2500 en 1700 euro op. Een koper telde grif 4250 euro neer voor de Puppy van Jeff Koons.

1360klein.jpg 87.jpg

In de rubriek Zilver bleken vooral de kandelaars enorm populair: de vier Hollands zilveren kandelaars uit 1896 brachten 3000 euro op en de twee vijfarmige kandelaars 2000 euro. Ook de 10 zilveren medailles van Salvador Dali stelden niet teleur: ze werden afgehamerd op 600 euro. De grootste uitschieters van de veiling waren echter in de rubriek Schilderkunst te vinden: het prachtige werk van Roger Raveel en de ‘Voedselvoorziening te Haarlem’ van Herman Moerkerk verwisselden voor 9500 en 3250 euro van eigenaar. Het 18de eeuwse Russische icoon met Madonna en St. Jozef verraste ons met een prachtig resultaat: 1800 euro! In de rubriek Aziatica waren ook enkele opmerkelijke resultaten: de bronzen Boeddha van 600 euro, de Chinese 18de eeuwse Imari schaal van 480 euro, de twee bronzen 12de eeuwse Cambodjaanse tempelkandelaars van 1000 euro en uiteraard de zeldzame gelakte en verguld bronzen Guanyin van 5000 euro. Tot slot zijn de resultaten van enkele meubelstukken en tapijten zeker de moeite van het vermelden waard: de Franse 19de eeuwse vuurvergulde pendule, het torenuurwerk van Lussault Frères, het Engelse eikenhouten dressoir en de antieke Beloutsch brachten respectievelijk 2500, 800, 1300 en 600 euro op.

Mooie resultaten tijdens juniveiling 2011

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni uitstekende en soms verrassende resultaten. Zo brachten in de rubriek Sculpturen de Spaanse 16de eeuwse notenhouten corpus en de bronzen Rigoletto van Gène Eggen (1921-2000) respectievelijk 550 euro en 1900 euro op. In de rubriek Aziatica bleken naast de talrijke netsukes vooral de jaden items erg populair. Twee antieke Chinese ornamenten en een jaden houder van een spiegel verwisselden voor 500, 700 en 340 euro van eigenaar. Het 18de eeuwse Chinese porseleinen bord en de ivoren Chinese godin met kind stelden zeker niet teleur met een opbrengst van 460 en 850 euro. De grootste uitschieter in deze rubriek was echter de 16de eeuwse verguld bronzen Boeddha uit Thailand die voor 5500 euro afgehamerd werd.

1999.jpg 2552.jpg

Ook de Schilderijen stelden niet teleur: enkele olieverfschilderingen van M. Konjovic (1898-1983) brachten respectievelijk 2900, 2300 en 2400 euro op. Een 18de eeuws werk op doek van een onbekende meester werd afgehamerd op 5000 euro en een wondermooi portret door John Vanderbank (1686/94 - ca.1739) op 3750 euro. In de categorie ‘Moderne kunst’ mogen we zeker Guy Olivier (1964) niet vergeten. Diens Friterie bracht 3750 euro op. De topper van de veiling was echter in de rubriek Meubelkunst te vinden. Zo telde een koper grif 8000 euro neer voor een prachtige 17de eeuwse beschilderde scheepskist.

Prachtige resultaten tijdens maartveiling 2011 (t.t.v. TEFAF Maastricht)

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart uitstekende resultaten. Zo brachten in de rubriek Sculpturen het Vlaams 16deeeuws gepolychromeerd houten beeld, het bronzen beeld van Mathurin Moreau (1822-1912) en de Weens bronzen koolmees respectievelijk € 8125, € 1062,50 en € 500 op. In de rubriek Aziatica bleek het Chinees zijden borduursel met vogels erg populair. Dat verwisselde voor € 4062,50 van eigenaar. Het Satsuma theeservies en de twee Chinese steengoed theepotjes stelden zeker niet teleur met een opbrengst van € 1370 en € 2000.

8.jpg

De grootste uitschieters van de veiling waren echter in de rubriek Schilderkunst te vinden. Zo telde een koper grif € 5000 neer voor een nachttafereel van J. Rosierse (1808-1901). Ook de Truijens stelden niet teleur: de olieverfschilderingen op doek brachten € 3375 (La nuit), € 4062,50 (Herfstlandschap) en € 4062,50 (The story of the black swans) op. Een olieverf op paneel van Jan Evert II Morel (1835-1905) werd afgehamerd op € 4375, een wondermooi jachtstilleven van Elisabeth Joanna Koning (1816-1888) op € 5312,50. De tondo met Lot en zijn dochters uit de omgeving van Cornelis Engebrechtsz (1468-1533) werd afgehamerd op € 5312,50. In de categorie ‘Moderne kunst’ mogen we zeker Nico Molenkamp (1920-1998) niet vergeten. Diens schietplank bracht € 4375 op. Topstuk van de veiling was uiteraard de J.C.K. Klinkenberg (1852-1924) die voor € 35.000 van eigenaar verwisselde. Tot slot zijn de resultaten van enkele zilveren objecten zeker de moeite van het vermelden waard: de twee 18deeeuwse Engels zilveren George III kandelaars en het 185-delig Hollands zilveren bestek in originele cassette brachten respectievelijk € 3500 € 6875 op.

Prachtige resultaten tijdens decemberveiling 2010

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van december uitstekende resultaten. Zo brachten in de rubriek Sculpturen het bronzen beeld van Georges van der Straten (1856-1926), de 18se/19se terracotta Europa op de stier, de gepolychromeerd houten Madonna en het vrouwenportret van A.M. Stolz respectievelijk € 950 , € 700, € 1100 en € 700 op. In de rubriek Aziatica bleek het 18de eeuws famille rose erg populair. Zo verwisselden een porseleinen bord met vogels en 11 borden met florale decoratie voor € 1200 en € 1300 van eigenaar.

1119.jpg 1618.jpg

De grootste uitschieters van de veiling waren echter in de rubriek Schilderkunst te vinden. Zo telde een koper grif € 3000 neer voor de Markt van Sittard van Charles Eyck (1897-1983). Ook de Truijens stelden niet teleur: de gemengde technieken brachten € 1900 en € 6000 op. Een olieverf op doek van dezelfde kunstenaar werd afgehamerd op 1800 euro. Tot slot zijn de resultaten van enkele zilveren objecten zeker de moeite van het vermelden waard: het 5-delig Mexicaans koffie – en theeservies, het 82-delig Hollands zilveren bestek van Van Kempen en Begeer en de 18de eeuwse Hollands zilveren tafelbel brachten respectievelijk € 1100, € 3500 en € 1100 op.

Veilingresulaten juni 2010 - Religieuze kunst onverwacht populair

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni mooie resultaten! Zo bleken in de rubriek Sculpturen vooral de houten religieuze beelden erg in trek: Christus aan de geselpaal met enkele beulen en Ecce Homo brachten respectievelijk € 1375,- en € 812,50 op. Ook het prachtige 19de eeuwse beeld van een reizend muzikant stelde niet teleur en bracht 1500 euro op. In de strijd om de Jongen met kikker van de Plateelbakkerij Haga bood een gedreven iemand € 1375,-.

990.jpg

In de categorie Schilderijen zaten ook enkele uitschieters. Zo bleken de religieuze werken uit kloosterbezit toch ontzettend populair. Een koper telde grif € 1500,- neer voor het schilderij van Sint Maarten of de Barmhartige Samaritaan. Het serene portret van een kartuizermonnik werd voor 900 euro geveild. De grootste uitschieter van de veiling was echter het Stadsgezicht van Rouen door E. Quanjel (1897-1998) dat voor € 3125 van eigenaar verwisselde. Bij Aziatica verrasten vooral de Japanse zwaarden. Deze objecten kregen een taxatie tussen de € 100 en € 300 euro maar brachten uiteindelijk € 2375 op.

Tot slot zijn de resultaten van enkele meubelstukken zeker de moeite van het vermelden waard: Amsterdams staand horloge, werd geveild voor € 5937,50 en de Franse 19de eeuwse pendule voor € 3125 De bovengenoemde resultaten zijn slechts een selectie, de veilingcatalogus met de resultaten van alle kavels is nog steeds beschikbaar op onze website. Prijzen inclusief opgeld.

Veilingresultaten december 2009

graafland.jpg

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van december uitstekende resultaten. Zo brachten de studie door R.A.A.J. Graafland (1875-1940) van een Dame wachtend in het atelier en een Scène met paarden en hun verzorger toegeschreven aan W.K. Nakken respectievelijk € 3500,- en € 2200,- op. Een koper telde grif € 5500,- neer voor Wit huis van W. Oepts (1904-1988). De grootste uitschieters van de veiling waren echter in de rubriek Aziatica te vinden: de Qianlong jardinière (18de eeuw) en de vroeg 19de eeuwse houten Guanyin verwisselden voor € 9500,- en € 5500,- van eigenaar. In de rubriek Zilver bleken vooral de art deco items enorm populair: het 128-delig Duits zilveren bestek in originele cassette bracht € 3500,- op en het Engels zilveren thee – en koffieservies € 1600,- op. Ook de 19deeeuwse bronzen Laöcoon - groep stelde niet teleur: de sculptuur werd afgehamerd op 4500 euro. Tot slot zijn de resultaten van enkele meubelstukken en tapijten zeker de moeite van het vermelden waard: de Hollandse Empire commode, Hollandse 18deeeuwse commode met orgelgebogen front, Kaschman en Kirman brachten respectievelijk € 650,-, € 1300,-, € 1100,- en € 1500,- op.

Limburg boven!

Limburgse kunstenaars blijken wederom enorm populair op de juniveiling.

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van juni weer prachtige resultaten. Vooral de Limburgse kunst gooide hoge ogen.

Zo brachten de Processie op het Vrijthof van H.J. Lips (1918-1979) en de Moeder eend met kuikens van C.D.L. Artz (1870-1951) respectievelijk € 2375,- en € 2375,- op. Een koper telde grif € 875,- neer voor een Stilleven van J. Roosenburg-Goudriaan (1913-1997). De grootste uitschieters van de veiling waren echter het schilderij Naakten op het strand van W.J.M. Hofhuizen (1915-1986) en Enkele hoeves in vogelvlucht gezien van H. Levigne (1905-1989) die voor € 3250,- en € 3250,- van eigenaar verwisselden. Uiteraard deed het glaswerk uit de collectie van Reina Van Bommel - Van Dam het zoals verwacht uitstekend. Enkele ontwerpen van Floris Meydam (1919) en Willem Heesen (1925-2007) brachten respectievelijk € 687,50 en € 525 op.

De bovengenoemde resultaten zijn slechts een selectie, de veilingcatalogus met de resultaten van alle kavels is nog steeds beschikbaar op onze website.

Veilingresultaten Maartveiling 2009

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van maart (t.t.v. de TEFAF) weer prachtige resultaten. In de categorie Schilderijen zaten vele uitschieters. Zo deden de werken van Joodse kunstenaars het uitzonderlijk goed. Een Abstracte compositie van Milan Konjovic (1898-1983; Servië) en een Bloemstilleven van Isaac Antcher (1899-1992; Roemenië) brachten respectievelijk € 3250 en € 812,50 op. Een koper telde grif € 2625 neer voor een Havenscene uit de omgeving van A. Jansz. Storck. De grootste uitschieters van de veiling waren echter het schilderij van het Burgerweeshuis en Fondatie van het Vrouwe van Renswoude van J.A.B. Stroebel (1821-1905) en de Oude vrienden van Henri Schouten (1864-1927) die voor € 5937,50 en € 5312,50 van eigenaar verwisselden. Uiteraard deed het werk van Charles Eyck (1897-1983), L.M.H. Franssen (1905-1990) en Henri Jonas (1878-1944) het als vanouds goed. De werken van deze Limburgers brachten € 1750, € 2000 en 3250 op. Het schilderij van de jonge prinses Beatrix behaalde het Koninklijke bedrag van € 6250. In de rubriek Grafiek bleken vooral de linosnedes van A. de Haas enorm populair. Werk van deze kunstenaar bracht tussen de € 2000 en € 50 op. De grootste verrassing was echter een constructivistisch werk dat ingezet werd op 80 euro en uiteindelijk € 4062,50 opbracht. Bij Art Nouveau en Art Deco was de grootste verrassing wellicht het 62-delige kristallen servies naar een ontwerp van Jan Eisenloeffel(1876-1957). Dit kavel kreeg een limiet van € 550, maar werd uiteindelijk afgehamerd op een indrukwekkende € 3125.   In de rubriek Sculpturen stegen vooral de 17de eeuwse marmeren beelden tot grote hoogten: de stier (Evangelist Lukas), de leeuw (Evangelist Lukas) en de putto (Evangelist Matheus) brachten respectievelijk € 3250, € 3250 en € 3500 op. Grootste uitblinker was echter de ivoren 17de eeuwse plaquette van Jean Guillermin. Dit prachtige voorwerp verwisselde voor € 3750 van eigenaar. Tot slot zijn de resultaten van enkele Meubelstukken zeker de moeite van het vermelden waard. De Amsterdamse 18de eeuwse klok werd geveild voor € 6875,- en het 18de eeuwse Hollands wortelnoten gefineerd kabinet voor € 3500,-. De bovengenoemde resultaten zijn slechts een selectie, de veilingcatalogus met de resultaten van alle kavels is nog steeds beschikbaar op onze website. (alle prijzen zijn inclusief opgeld)

Bijzondere Kunst – en Antiekveiling

13 - 23 maart 2009 (ten tijde van de TEFAF)

Tijdens onze kijkdagen van 13 t/m 23 maart kunnen liefhebbers van oude en hedendaagse kunst hun hart wederom ophalen. Zo staan unieke sculpturen van Heather Jansch zij aan zijn met 16e, 17e en 18e houten/marmeren/albasten sculpturen. Daarnaast zal de verscheidenheid aan schilders zeker niet ontgoochelen. L. van Ansingh; L. van der Beesen; J. Brouwers; M.A. Carlier; P. Defesche; W. De Haas Hemken; G.J. Delfgaauw; Ch. Eyck; E. Gerdes; Th. Heesakkers; D. van Heil; A.E. van Humalda van Eysinga; H.H. Kamerlingh Onnes; J. Korthals; H. Laagland; C. le Mair; C. Morgan; E. Van Rijswijk; J. Rosierse; M. Schödl; J. Sluijters Jr.; G. de Smet; D. Smorenberg; J. Sterre de Jong; A. Storck; J.A.B. Stroebel; M. Ybanez; U. Zinni en J. Zon zijn slechts enkele van de namen die u zult aantreffen bij een bezoek aan ons veilinghuis. We zijn ook zeer trots dat we een prachtige collectie schilderijen van Joodse kunstenaars mogen aanbieden. Van de Serviër M. Konjovic, bijvoorbeeld, veilen we enkele werken die ooit op het herfstsalon van Parijs pronkten.

Art nouveau liefhebbers zullen wellicht lyrisch worden bij het bekijken van de prachtige eetkamer van de Belgische ontwerper G. Serrurier-Bovy. Verzamelaars van Venetiaans glas komen tijdens de maartveiling ook aan hun trekken: naast Façon de Venise glazen komen werken van Radi, Barovier en Fratelli onder de hamer.  

Veilingresultaten decemberveiling 2008

Venduehuis Dickhaut te Maastricht behaalde tijdens de Kunst–en Antiekveiling van december weer prachtige resultaten! Zo bleken in de rubriek Zilver vooral de brandewijnkommen erg in trek: een Hollands zilveren exemplaar uit de 18de eeuw en een verguld zilveren brandewijnkom naar 17de eeuws voorbeeld  brachten respectievelijk € 812,50 en € 350 op. In de strijd om het Hollands zilveren Louis XIV pijpenkomfoor bood een gedreven iemand € 875. Vismessen, koffielepeltjes en andere stukken bestek vlogen eveneens de deur uit en zullen weldra veel cassettes (aan)vullen. Ook de zilveren 19de eeuwse Deense humpe stelde niet teleur: ze wisselde voor € 875 van eigenaar. In de categorie Schilderijen zaten ook enkele uitschieters. Zo deden werken met dieren en/of landelijke taferelen het uitzonderlijk goed. De Koeien en geit van L.P. Verwee (1807-1877),  J.F.C. Scherrewitz’ (1868-1951) Boer en paarden en Ch. F. E. Deshayes’ (1831-1895) Koeienhoedster brachten respectievelijk € 3125, € 3625 en € 2344 op. Een koper telde grif € 2750 neer voor een prachtig 17de eeuws schilderij van de Italiaanse school. De grootste uitschieters van de veiling waren echter het dorpsgezicht van A. Eversen (1818-1897) en uiteraard de prachtige aquarel van W.G. Hofker (1902-1981) die voor € 6250 en € 13750 van eigenaar verwisselden. Door goddelijke interventie konden de iconen eveneens op veel belangstelling rekenen.  Bij Aziatica was de grootste verrassing wellicht het 19de eeuwse Indische (vruchtbaarheids)beeld. Deze sculptuur kreeg een limiet van € 180, maar werd uiteindelijk afgehamerd op een indrukwekkende € 812,50. In de categorie  Sieraden bleken vooral de gouden hoofdijzers immens populair. Het hoofdijzer voor volwassene en kind brachten respectievelijk € 2125 en € 687,50 op. In de rubriek Varia steeg vooral het ADO-speelgoed tot grote hoogten: de groentewagen, melkwagen en steenoplegger brachten respectievelijk € 1000, € 750 en € 937,50 op. Tot slot zijn de resultaten van enkele Meubelstukken zeker de moeite van het vermelden waard. Het 18de eeuwse Hollands kabinet werd geveild voor € 800 en de 19de eeuwse Friese staartklok voor € 750. Grootste uitblinker was echter de Haagse staande klok van Johannes Bernardus Vrijthoff (1724-1800). Dit prachtige meubelstuk verwisselde voor € 18750 van eigenaar. De bovengenoemde resultaten zijn slechts een selectie, de veilingcatalogus met de resultaten van alle kavels is nog steeds beschikbaar op onze website.